Powered by ZigaForm version 3.9.7
När varje träning blir ett utbildningstillfälle

Sprintteknik, Gymnastik och Olympiska lyft är några av de allra vanligaste fysiska komplementformerna som idrottare möter på idrottsgymnasier, collegespel, regionalt eller landslagsnivå.

Med en kombination av färdiga rörelsemodeller och individuell utveckling kan barn och ungdomar lära sig förberedande rörelser som är gynnsamma för den grundläggande idrottsförmågan redan från förpubertal ålder.

Kunskapen om att träna rätt med rätt teknik  är viktiga nycklar för att hålla sig skadefri, inte minst i den mer eller mindre osynliga  övergången från ambitiös träning till elitidrotten.

I en stor studie på Sveriges riksidrottsgymnasier (RIG) visar att i genomsnitt 30 procent av eleverna är skadade varje vecka. (Mängder av skador i Riksidrottsgymnasier, 2017).

Idag finns en god evidens för att övervakning av styrketräning för idrottare resulterar i större följsamhet och större styrkeutveckling jämfört med oövervakad (Individualiserad styrketräning för lagidrott, Svensk idrottsforskning , 2010-3).

Här kan du ladda ner fysskolans kursinnehåll. Olika delar kan kombineras efter behov. Fysskolans upplägg rekommenderas från +11 år.

Styrkekunskap50%
Gymnastik ABC60%
Sprintskolning70%
Olympiska lyft80%
Idrottslig grundmotorik
Så tränar vi styrketräning.

Att lära sig aktivera kroppens muskler optimalt och hålla biomekaniska gynnsamma positioner för att både hantera och kunna skapa kraft på bästa vis symboliserar Framtidsfys utlärningsfilosofi.

Det kan handla hur du spänner magen och aktiverar säte som stöd i lyfttekniker, men också var du placerar handflatan i förhållande till axlarna i en armhävning.

I den individuella utvecklingen prioriteras funktionell styrka, submaximal styrka och explosiv kraftutveckling.

Så tränar vi rörlighet

Att vara smidig och atletisk ligger i tiden, däremot är klassisk stretching eller även kallad passiv töjning något som kommer allt längre ifrån forskning och resultat. På Framtidsfys prioriterar vi aktiv rörlighetsträning och ELS (eccentric loaded stretching).

Specialisering på fotarbete

I många idrotter är ett bra fotarbete extra värdefullt, den klassiska löpstegen är ett vanligt träningsredskap. På Framtidsfys utvecklar vi även motoriken mellan höger och vänster sida, tränar rumsuppfattning med rotationsmodeller samt etablerar en bred hoppmotorik.

Olympiska lyft

Olympiska lyft räknas som en av de vanligaste kompletterande styrketräningsmetoderna för idrotter med hög kraftutveckling. En av anledningarna är att det är tidseffektivt, då flera muskelgrupper aktiveras i en och samma övning. Samtidigt är det en avancerad träningsmetod som ställer krav på riktig teknik och belastningsgrader för att skador ska undvikas.

Tester och utveckling

Vi har valt att använda oss av funktionella tester med högsta syfte att hålla den aktive skadefri. istället för de mer klassiska löp och styrketester med åldersrelaterade värden har vi valt grundatletiska rörelser. Handstående, bryggstående och kullerbytta, är några övningar som ställer krav på kroppskontroll men även stabilitet och rörlighet i axlar, handleder och rygg.